Wernisaż Mirosława Grzelaka na zamku

0
573
Reklama

12 marca w Gminnym Centrum Kultury w Inowłodzu odbyła się  wystawa i wernisaż pt. “W stronę sacrum”, której autorem był artysta Mirosław Grzelak.

Mirosław Grzelak studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi w latach 1980 – 1985. Uzyskał dyplom w 1986 r. Otrzymał stypendium Ministra Kultury i Sztuki w 1987 r. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach. Miał osiem wystaw indywidualnych. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i aranżacją wnętrz. Szczególną uwagę poświęca ikonie i mozaice. Nieobce są mu działania mające charakter instalacji, a także grafika, rzeźba i tkanina artystyczna. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków.

Jego prace znajdują się w obiektach sakralnych, w instytucjach i w posiadaniu osób prywatnych, w Polsce i za granicą. Wykonał kilkanaście dużych kompozycji w technice mozaiki. W kilku przypadkach jest projektantem i wykonawcą całego lub prawie całego wystroju wnętrz sakralnych.

Mirosław Grzelak brał udział w międzynarodowej konferencji i wystawie “Ikona dziś”, która odbyła się w Warszawie w 2008 roku. Jego autorskie dzieło, inspirowane ikoną – wystrój kaplicy w Domu Generalnym Zgromadzenia Braci Dolorystów w Józefowie k. Otwocka, zostało zaprezentowane w ramach konferencji, podczas wizyty jej uczestników w trzech wybranych – współczesnych obiektach sakralnych.

Z jego inicjatywy powstało kilka miejsc przeznaczonych do ekspozycji sztuki przy obiektach sakralnych. W rozwój dwóch z nich szczególnie się zaangażował, co zaowocowało zorganizowaniem dziesiątek różnorodnych wystaw. Są to: galeria “Aula Jana Pawła II” przy kościele pw. Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny w Łodzi – Andrzejowie, działająca od 1999 roku i galeria “U braci” przy Domu Generalnym Zgromadzenia Braci Dolorystów w Józefowie k. Otwocka, działająca od 2005 roku.

więcej na www.mirek-grzelak.pl

 

W stronę sacrum. Rysunek, malarstwo.

Prezentowane prace w galerii na inowłodzkim zamku stanowią, między innymi, wybór rozpoczętego w latach dziewięćdziesiątych, realizowanego głównie w technice monotypii  (jednej odbitki), cyklu Szukając Oblicza. Uzupełnione są obrazami inspirowanymi ikoną i paroma projektami mozaik, powstałymi po 2001 roku.

Są to prace o tematyce religijnej, dla których punktem odniesienia była ikonografia postaci Chrystusa oraz lektura Biblii. Odnajdziemy w nich nawiązania m.in. do Całunu Turyńskiego, Mandylionu i tradycyjnego motywu chusty św. Weroniki. Fascynujące jest śledzenie jak w sztuce na przestrzeni wieków przedstawiano Chrystusa, począwszy od malowideł w katakumbach, poprzez ikony aż do sztuki współczesnej. Rodzi się pytanie – które wizerunki są najbliższe Osoby? Które są najwierniejsze pierwszym przedstawieniom? Czy różne, zachowane do dzisiaj – nie ręką stworzone obrazy – naprawdę są bliskie pierwowzorowi? Oczywiście, pytania te przekraczają granice sztuki, wchodząc w obszar wiary i teologii. A może prawdziwego Oblicza należy szukać w innych ludziach lub w swoim sercu? Próbą poszukiwania i medytacji nad Obliczem są prezentowane wizerunki. Zapewne subiektywne i niedoskonałe, ale wyrosłe na glebie wieloletniego kontaktu ze sztuką sakralną. Powstawały one również często przy okazji projektowania moich większych prac w kościołach. Świadom jestem, że nawiązując do Oblicza Chrystusa, zaledwie próbuję dotknąć Tajemnicy. Zachęcam artystów do podejmowania takiego tematu, takiego wyzwania…

Dla mnie przedstawienie postaci Chrystusa jest nieodłącznie związane z chrześcijaństwem, bo mówi o wcieleniu Boga. może tylko nieco ewoluować forma plastyczna tych przedstawień tak jak zmienia się świadomość ludzi.

Mirosław Grzelak